In Verdieping 10 staat de opening van de nieuwe Tilburgse spoorpassages centraal. Wat betekenen de nieuwe verbindingen voor de stad?
Eén ding is zeker: de nieuwe Willem II-passage wordt volop gebruikt. De route van station naar Spoorzone is drastisch verkort. Evenementen en ondernemers in de Spoorzone zijn gemakkelijker te bereiken voor voetgangers en fietsers. In Theresia klonk eveneens een zucht van verlichting: bewoners van die wijk zijn sneller en makkelijker in de binnenstad. Het wachten is alleen nog op de opening van de noordzijde van het station.
Even wennen is het echter nog wel. Dat moest ook wethouder Mario Jacobs op de dag van de opening – 12 mei 2016– toegeven. Hij fietste vanuit het Stadkantoor al in de Noordstraat voor hij zich realiseerde dat ook voor hem de route van werk naar huis en andersom korter is geworden. Duidelijke veranderingen dus in het dagelijkse wandel- en fietsverkeer tussen Noord en Zuid. Wat behelzen die veranderingen precies? Een nieuwe verbinding veronderstelt een oorspronkelijke scheiding. Was er sprake van een scheiding tussen Noord en Zuid?
In het artikel dat Ton Wagemakers schreef leest u verklaringen over de scheiding die Tilburg wel of juist niet gekend zou hebben. Even verderop in deze Verdieping vertelt Jace van de Ven verhalen en anekdotes over de verschillen tussen Noord en Zuid. Beide auteurs leverden een bijdrage aan de Verhalenavond die CAST organiseerde op 2 april 2015. Van die avond leest u in deze Verdieping een verslag
Het zou uiteindelijk langer duren dan verwacht voor de Willem II-passage opende: meer dan een jaar na de Verhalenavond organiseerde CAST op 12 mei 2016 een bijeenkomst over de nieuwe passage. Ook daarvan vindt u in deze Verdieping een verslag, inclusief reacties van Tilburgers op ‘hun’ nieuwe tunnel. Het verslag wordt aangevuld met een beeldverhaal over de productie van de spectaculaire wand van de Willem II-passage.
Tussen deze veelzijdige bijdragen door leest u nog twee columns. De eerste is van stadchroniqueur Berny van de Donk. Zijn bijdragen verschijnen elke twee weken in het Brabants Dagblad. Voor deze Verdieping breidde hij zijn kroniek uit. De andere column is geschreven door Jos van den Hende van bureau Spoorbouwmeester. Is de nieuwe verbinding in Tilburg wel zo bijzonder?