CASTVerdieping nummer 11 staat in het teken van de Spoorzone. Op diverse manieren blikken we met deze Verdieping terug en vooruit. Wat bracht de ontwikkeling van de Spoorzone tot nu toe, en wat belooft dat voor de toekomst?
In deze VerdiepingDe Spoorzone is de afgelopen jaren ontsloten en ontdekt. CAST ging daarover in gesprek met betrokkenen die werken of werkten bij gemeente en ontwikkelaar. Wat waren de voornemens? Waar werd mee begonnen? Hoe werd de zeer complexe opgave aangepakt? En natuurlijk blikken we ook vooruit. Eén van de belangrijkste projecten voor de Spoorzone in de nabije toekomst is de LocHal. Op 25 januari stond de LocHal centraal tijdens een lezingenavond met onder andere Matthijs de Boer. In zijn artikel gaat De Boer in op het onderwerp 'publieke interieurs', en geeft hij aan de hand daarvan zijn visie en advies voor Spoorzone en LocHal. Stadschroniqueur Berny van de Donk trok de Spoorzone in en schetst een scène die hij daar aantrof. Wat brengt een Zoetermeers echtpaar naar een terras in de Tilburgse Spoorzone? En welke lessen kunnen uit hun observaties worden getrokken? Deze Verdieping wordt geïllustreerd en verrijkt met het werk van fotografe Gerdien Wolthaus Paauw. Zij werkt sinds 2013 aan een uniek fotoproject: ‘Volg de Spoorzone’. De tentoonstelling met haar werk is nog tot en met 15 maart te zien in het Deprez-gebouw.
Terugblik 2 maartOp 2 maart werd de Verdieping gepresenteerd tijdens een speciale bijeenkomst. Stadschroniqueur Berny van de Donk sprak de kroniek, die hij voor de Verdieping schreef, uit. Verder stond het met fotografie vastleggen van transformaties als die van de Spoorzone centraal. Onder de titel 'Het fotografisch geheugen' historische en hedendaagse foto’s, vertelde Gerdien Wolthaus Paauw over het fotografische proces, de praktische perikelen (verdwijnen van markeringspunten onder hopen zand) en het resultaat. Ook Anneke van Veen kwam spreken. Zij is conservator fotografie bij het Stadsarchief Amsterdam. Het Stadsarchief Amsterdam heeft al sinds de zeventiger jaren de traditie fotografen opdrachten te geven om de stad te fotograferen. Waarom is het Stadsarchief hiermee begonnen? Welke opdracht krijgt de fotograaf van het archief mee? Wat heeft dat tot nu toe opgeleverd en wat leren we ervan? Van Veen liet historische en hedendaagse voorbeelden zien.
Foto's bijeenkomst 2 maart: Paul Janssen