Niet nog een supermarkt
Maar zitten verhuurders wel op maatschappelijke doelen te wachten? Zij willen tenslotte vooral hun huur kunnen innen. Wijntuin gebruikt daar de 40/40/20-aanpak voor: bij 40 procent van de winkels, zoals de grote ketens, mag de verhuurder de hoogste huur rekenen. Bij het tussenregime van eveneens 40 procent rekent hij een iets lagere huur. In die categorie vallen grotere winkels die niet bij ketens horen. De laatste 20 procent is bestemd voor ‘impactondernemers’: aan hen vraag je weinig tot geen huur. Het voordeel volgens Wijntuin is dat die laatste groep ‘attractiewaarde’ heeft. ‘Dat is een motor die waarde creëert voor het geheel.’
De oplossing is dan ook niet om nóg een supermarkt toe te voegen in een gebied waar er al twee zijn. Je moet het hele gebied herdefiniëren. En ja, dat gaat makkelijk als er maar één eigenaar is, zoals Wereldhave. Bij veel kleinere verhuurders, zoals op de Westermarkt, is dat een lastiger kunstje. ‘Maar als je niet herdefinieert, zijn dit soort centra ten dode opgeschreven.’
Wijntuin werkt momenteel aan een advies voor het kernwinkelgebied in de binnenstad. Ook daar is nog flink aan te sleutelen: het aantal bezoekers daar daalt met de jaren. Maar Wijntuin ziet dat het college en de gemeenteraad razendsnel doorpakken om de neerwaartse spiraal zoveel mogelijk te remmen. ‘Daardoor ligt er nu ook een budget om het winkelgebied een impuls te geven.’
In Tourtje Tilburg gaat Tim Frenken dit keer langs bij het Ketelhuis: een blikvanger in de Spoorzone, waarbij een oud verwarmingshuis nét gered kon worden van de sloophamer en nu opgetopt wordt met nieuwe woningen. Uniek aan het complex is dat er aan de buitenkant gebruik is gemaakt van een cassettegevel die geïnspireerd is op de stoere vuurkasten die ooit in het ketelhuis stonden. De platen aan de gevel veranderen trouwens van kleur, afhankelijk van de plek waar je staat. Ze kunnen verkleuren van brons naar bruin en groen en het gebouw geeft uit elke hoek van de stad dus een ander aangezicht.