Van wie is de muur?
Naar aanleiding van de volgende stelling, De
muurschildering is van de kunstenaar en de
kunstenaar bepaalt wat er op de muur gaat
komen, ontstaat er in de zaal een discussie. Een
kunstenaar zegt bijvoorbeeld dat hij niet altijd kan schilderen wat hij wil schilderen, omdat
de buurt ook heel bepalend kan zijn. Inwoners
zijn het namelijk lang niet altijd eens met een
ontwerp. “Kunstenaars moeten meer dan eens
concessies doen,” zegt hij. “Op het moment dat
je in de openbare ruimte werkt zijn er heel veel
factoren die je moet meewegen.”
Een andere bezoeker pleit juist voor artistieke
vrijheid. “Kunst moet autonoom zijn, maar we
moeten wel hoge eisen stellen aan de kunstenaar.
Ik ben blij dat de gemeente daar commissies voor
heeft ingesteld,” zegt hij. Weer een andere
bezoeker vindt de bewoners in wezen de opdrachtgever van een muurschildering en vindt dat
architect of eigenaar zich niet zoveel zou moeten
bemoeien met wat bewoners graag willen.
Reden te meer om met Saskia Dellevoet te
spreken. Met cultuurplatform Art-fact heeft zij
een grote betrokkenheid bij verschillende muurschilderingen gehad. “ContourdeTwern vroeg ons
of we interventies in de wijk konden doen om de wijk te verbeteren. In Tilburg-West wilden we
samen met bewoners wat aan de leefbaarheid
doen,” vertelt Dellevoet. “Wij initiëren dat niet,
maar als er een vraag binnenkomt gaan we
samen aan de slag.”
Dellevoet koppelt kunstenaar en bewoners om een muurschildering te realiseren. Al is dat
niet altijd gemakkelijk. “We willen altijd wel dat
bewoners de neuzen dezelfde kant op hebben,
maar bewoners hebben ook weleens gedreigd om blikken verf tegen een ontwerp aan te gooien
als dat ontwerp gerealiseerd zou gaan worden,”
zegt ze. In wijken willen mensen niet altijd actief
meedenken, dus dat was voor Dellevoet zeker een
uitdaging.
Dellevoet heeft geleerd dat je van meet af aan
alle partijen moet betrekken. “Ik vind het
interessant om met architecten te spreken. Over
een stempelwoning zal een architect niet per
se moeilijk doen, maar over een architectonisch
hoogstandje moet je wel in gesprek gaan,” zegt
ze. “Er zit vaak een verhaal aan een pand wat
veel mensen niet kennen, en architecten moeten
dat wat meer naar buiten kunnen brengen. Dan
kom je tot de beste keuzes.” Ze hoopt wel dat
er een instantie is die de muurschilderingen wat
beter kan coördineren: “Als ik uitzoek van wie
een pand is word ik van het kastje naar de muur
gestuurd, dus dat moet echt beter.”